SJUKVÅRD

Jag hoppas att vi aldrig någonsin får samma sjukvårdssystem i Sverige som det jag upplever här i Australien. Hemma i Sverige har jag ofta hört klagomål på långa väntetider och dålig vård. Men vet ni vad? Det är förbaskat bra vård för att vara bedriven med skattepengar och vara allmän och tillgänglig för alla sociala klasser. Jag vet att enskilda personer ibland kommer i kläm i Sverige, men dyra privatsjukhus och försäkringar är ingen lösning.
Jag gör just nu min praktik på ett av de dyrase och finaste sjukhusen i Australien. Vi som jobbar där kan liknas mer vid hotellpersonal än vårdpersonal. Det finns inget som helst samarbete mellan olika professioner, och kommunikationen är oftast dålig. Så trots att patienterna kan välja mellan tre rätter på sina menyer och har eget rum med tv, träffar jag på patienter som gråter av oro, inte har råd med sin behandling, känner sig osynliga och struntade i.  Det är stor skillnad mellan privat och public vård här, men jag undrar om det inte bara är väntetiden och eget rum som är den största skillnaden. Personalen som jobbar där är lika stressad och underbemannad som överallt annars. Att behöva vänta på vård är aldrig kul och jag tycker verkligen vårdköerna borde vara kortare, men till vilket pris.
Det känns som om jag bedriver ett dubbelspel, jag går runt i min fina välstrukna uniform, inga sjukhuskläder här inte, på en avdelning som är mer som ett vardagsrum, men vården jag bedriver i Sverige har betydligt högre kvalitet trots den välputsade ytan här.

Jag är så långt bort från den verklighet jag vill jobba i. Till min stora glädje har jag hittat en blogg av en tjej som är i Nepal där hon jobbar som koordinator för läkare utan gränser. Helena Källerman bloggar från Nepal heter den och ni hittar den via länken. En verklighet så långt ifrån den vi är vana vid.

RESERAPPORT

Här kommer det utlovade resereportaget från vår South-West trip förra helgen.

Dag1. Vi gick upp ruskigt tidigt på lördagmorgonen för att hinna ta oss in till Perth till klockan sju på morgonen. Efter att ha funnit rätt buss och lastat i väskorna bar det av söderut.

Första stoppet var i Busselton vid Busselton Jetty. Vi gick ner till stranden och tog lite foton och kände på vattnet, lite för kallt för ett dopp, sen åt vi lunch. Efter lunchen fortsatte vi söderut till Ngilgi Cave. Det är ett grottsystem som Européerna fann på artonhundratalet, men som urbefolkningen fann långt tidigare. De har en berättelse om grottan och omgivningen från något som kallas drömtiden, en tid för legender och skapelseberättelser.

Efter besöket i grottan åkte vi längs Caves Road som är en fin väg genom skogen och längs kusten till Margaret River. Margaret River är känt för två saker, vin och surfing. Det gavs tillfälle för vinprovning, jag och A valde att gå till godisfabriken som låg intill istället. Vi stannade även till vid det berömda surf break där stora surftävlingar hålls varje år.

Ser ni vindsurfaren där ute på vågen?

Dag 2. Vi åkte till karri Forest, där ett 60m högt träd, Bicentenial tree är en stor turistattraktion. Det är det högsta utkiksträdet i världen, och har tidigare använts till att spana efter skogsbränder. Man kan klättra upp till toppen, men det var inget för mig. A for dock upp direkt för att ta lite foton.

Inte så stadiga att klättra på de där pinnarna, inga problem för A.

Vi fortsatte på skogstemat och åkte vidare till Valley of the Giants och en tree top walk. Den är bara 40m hög, men det var en häftig utsikt.

Vi spenderade första halvan av eftermiddagen på stranden, tittade på klippformationer som liknar elefanter och promenerade runt i det fina vädret. Det var lite för kallt i vattnet för att bada, längs sydkusten kommer vattenströmmarna från sydpolen så det är sällan badvänligt.

Det blev ett par timmar i bussen när vi for vidare mot Denmark, döpt efter en gubbe inte landet. Det finns fantastiska klippformationer där. Givetvis trotsade jag och A de kalla vindarna och gick  loss med kameran och tog nog foto på nästan varenda sten.

Natural Bridge

Fin bild, men lite synd att horisonten blev sned.

Dag 3. Vi övenattade i Albany, en hamnstad. Vi åkte till en utkiksplats där man såg ut över staden, havet och öarna. Där fanns även monoment över soldater från första världskriget. Därefter blev det ett kort stopp vid Middleton Beach. En stor blinkande skylt, sådan vi har på motorvägarna vid vägbygge hemma, stod på stranden och varnade för hajar.
En av resans höjdpunkter var Stirling Ranges. Ett berg som är 570m högt och har flera häftiga klippformationer på toppen och en riktigt bra utsikt. Givetvis spurtade jag och A upp först till toppen.

På väg upp mot toppen

En gubbe, en stor sten som balanserar på liten yta, vägen mot toppen, som ni ser bakom mig

Härlig utsikt

MÅNDAG IGEN

Katten Gustaf gillar måndagar lika lite som jag.
Då var det tillbaka till verkligheten igen. A åkte tillbaka tidigt imorse, det kändes jobbigt. Vi har varit ifrån varandra så länge nu, skulle egentligen bara vilja åka hem till Lkpg tillsammans. Men nu är det inte många veckor kvar tills vi båda är hemma. Har varit jättekul att ha honom här.
I eftermiddag börjar min praktik. Jag har ett riktigt bra schema och det är så skönt att inte börja tidigt en måndag morgon. Jag tänker äta frukost i lugn och ro, och sen ska jag fixa lite med C-uppsatsen. Kan inte de närmaste tre veckorna gå jättesnabbt och effektivt, så att jag vipps är klar med C-uppsats och praktik och får komma iväg och resa.

ROTTNEST ISLAND

Vi hade två härliga dagar på ROTTO. Vädret var inte jättevarmt, men okej ändå, man blir varm av att cykla. Biltrafik är förbjuden så man får hyra cyklar på ön för att ta sig runt. Hela ön är ca en mil lång, så vi packade fika och var ute och cyklade hela torsdagen.
När vi var längst nere på den sydvästra spetsen såg vi valar som simmade förbi söderut. Det var på långt håll, men man såg hur de blåste upp vatten och slog med stjärtfenan.
Vi såg även en massa quokkas, ett litet djur som är en blandning mellan wallaby och råtta, typ. De är ganska söta och finns speciellt på Rottnest, därav namnet eftersom de tidiga europeerna trodde det var råttor, rats.

Quokka

Här ute såg vi valarna

A på cykel och badpaus längs vägen

BADKLÄDER MED

Godmorgon. Vi håler på att packa det sista, sen blir det lite frukost innan vi tar bussen ner till Freo för att ta färjan till Rottnest. Vädret verkar bli härligt idag och badkläderna är nerpackade.
Vad förvånad jag blev över att inlägget igår fungerade, internet var jättedåligt så jag stängde ner efter 20 min när inlägget aldrig kom upp. Det är nog det sämsta här, internet, fungerar så dåligt att det påverkar studierna ibland. Men men, tre veckor kvar sen är jag fri.
Ha en bra vecka allihopa. Vi hörs till helgen när vi är tilbaka.

KINGS PARK

Vi har mest tagit det lugnt idag. Var inne i Perth och strosade runt lite, tog en fika och sen gick vi till Kings Park, promenerade och kollade på utsikten över Perth.

HEMMA IGEN

Nu är vi tillbaka från resan. Vi har haft det jättebra och sett fantastisk natur, grottor, klippor, hav och skog och vädret har varit härligt. Ett litet resereportage utlovas, men det kommer nog inte förrän om ett par dagar. Idag är det en del som ska fixas och imorgon åker vi ju till Rotto, Rottnest Island.

Stirling Ranges 570m öh.

TURISTER PÅ VIFT

Idag har vi turistat runt lite. Först åkte vi till Caversham Wildlife Park och klappade kängurur och koalor. Därefter bar det av in till Perth för lite shopping. Nu håller vi på att packa för fullt inför imorgon. Jag har lyckats slarva bort mitt insektsmedel någonstans i mitt pyttelilla rum, borde vara omöjligt.
Ha en bra helg allihopa. Vi är tillbaka i Perth på mån kväll.

GLAD

Var ute och hämtade A på flygplatsen inatt, tog ett tag så jag var ganska trött när klockan ringde 06.00 imorse. Men det var det värt. Härlig känsla att stå där i ankomsthallen, folk har blommor och ballonger och alla ser så glada ut.
Nu ikväll ska vi ner till Freo och äta lite kvällsmat, imorgon blir det utflykt till Perth och Whitman Park.

SOMMAR

Igår kom sommaren hit, dygnstemperaturen är säkert nästan 10 grader varmare än bara för några dagar sedan. Ingen vår, bara pang, så var det sommar. Men jag klagar inte, har längtat efter lite strandväder. Idag har jag och Charlotte varit inne i Perth och köpt julklappar och souvenirer, lika bra att passa på. Kommer att ha fullt upp sen när jag går på praktik och sen reser jag ju runt sista veckorna.

Bell Tower nere vid Swan River i Perth

Om några timmar åker jag ut till flygplatsen för att hämta A, längtar. Det är så länge sedan vi sågs. Ska bli kul att visa honom hur jag har det här, och sen resa runt lite. Hoppas strandvädret håller i sig.

UPPSPOLAD

Väntar på vågen

Här går det undan

Just rest mig efter att ha rullat upp på stranden, strömmen var stark

Rätta till bikitoppen och frisyren

FÖDELSEDAG

Hipp hurra för mig idag! För ett år sedan var jag och A i London och firade min födelsedag, detta året är jag i Australien och A är snart på väg hit. Jag tog sovmorgon idag, så skönt att slippa ställa klockan. Ska snart gå och äta frukost, jag har köpt jordgubbar. Resten av dagen kommer att spenderas på stranden.

Mina presenter

Garfield från 1982

KAKBAK

Jag försökte uppdatera igår men det gick inte, så här kommer det inlägget. Jag och Charlotte bakade kakor till födelsedagen idag. En chokladkaka och en vaniljkaka, mums.

MÅNDAG

Ja, såhär känns det ju ibland. Ville inte gå upp när väckarklockan ringde imorse och jag skulle gå upp för att skriva sluttenta. Precis när tåget skulle köra in till stationen var det något elfel så vi blev stående i 20 min, vilket ledde till att jag missade bussen. I ren panik ringde jag en klasskompis och frågade om hon kunde hämta mig 15 min innan tentan började, trodde jag. Den började inte förrän halv tio så vi hann dit i tid, men snacka om stresspåslag.

Jag tror att tentan gick helt ok, hade lite ont om tid på slutet, men på det stora hela helt ok. Nu ska jag ta en tupplur, är jättetrött. Imorgon blir man minsann ett år äldre. Vi hörs senare.

GOD SÖNDAGMORGON

Godmorgon på er där hemma. Jag har just ätit lunch, och satte mig nyss vid skrivbordet för att plugga. Gick sådär eftersom jag nu sitter här och skriver. Jag har kommit på varför jag haft hemlängtan sista dagarna, vardagen har kommit hit. Man tror att det ska bli ett äventyr för att man är på andra sidan jordklotet. Det är det, i början. Nu tentapluggar jag precis som jag gör hemma i slutet av varje termin. Och vardagen är faktiskt bättre hemma i Sverige. Kan knappt vänta tills nästa vecka när det börjar hända lite saker här igen.

Busselton Jetty

För er som är intresserade av vad jag och A ska se nere i Margaret River och Albany är här en länk till resans hemsida.

LITET INLÄGG

Sitter och läser igenom mina anteckningar en sista gång innan jag ska gå och lägga mig. Längtar så tills nästa vecka när tentan är över och jag kan vara ledig i ett par dagar. Om en vecka är jag och A nere i Margaret River/Augusta och Albany och reser runt. Några saker på programmet är Ngiligi Cave, Valley of the Giants, Castle Rock, Greens Pool Stirling Ranges och mycket mer. Ska bli så kul.

Natti natti.

BIOKVÄLL

Igår kväll var jag och Charlotte och såg The Dutchess på bio. Helt ok film fast ganska sorglig. Efter filmen gick vi till ett mysigt ställe nere i Freo och tog ett glas vin, sen var det dags att ta bussen hem eftersom jag måste plugga. Ska bli så skönt på måndag eftermiddag när tentan är avklarad. Hoppas nu att det blir strandväder på tisdag så vi kan fira min födelsedag på stranden. På bion visade de en trailer för nästa australiensiska storsatsning. Filmen heter just Australia och verkar faktiskt riktigt bra.

Kärleksdrama i Australien under andra världskriget
Filmen har premiär här i November

Imorse gick jag upp tidigt för att hinna ta en joggingtur innan dagens plugg. Var riktigt skönt faktiskt, även om det tar emot att gå upp när väckarklockan ringer och man tänker, joggingtur eller sova en timme till. Motionsspåret går längs sjön, och det är så fint med daggen i gräset på morgonen. Släpade inte med mig kameran, då hade det inte blivit mycket joggande. Ha en bra dag allihopa!

PLUGGAR PÅ

Tentapluggar för fullt, så vardagen är inte så spännande för tillfället. Idag har jag läst 150 sidor, 100 sidor kvar, sen har jag gjort dagens arbete. Det blev inget av att åka till stranden idag, eftersom de flesta har mycket att göra. Ikväll ska jag och Charlotte gå på bio nere i Fremantle, ska bli kul.

Svårt att hålla sig ifrån allt godis jag har har fått i födelsedagspresent. Jag har lagt det i en resväska och tänkte att jag skulle spara det till nästa vecka när jag fyller år och A kommer hit.

Tänkvärda ord från Heffaklumpen

PAKET

Idag gick jag och hämtade tre paket som kommit, vilken lycka. Jag kunde inte hålla mig från att öppna dem, men innehållet sparas till födelsedagen. Ska ta ett foto på allt, mycket godis. Tack mamma, pappa, systrar, moster, kusin och svärföräldrar.

Jag har varit och beställt min resa nu. Jag kommer att flyga till Alice Springs och sen åka med Adventure Tours Australia till Darwin. Det är samma reseföretag som jag åkte med förra gången. Några av höjdpunkterna på programmet kommer att bli, Ayers Rock (Uluru), Kings Canyon, Katherine Gorge, Litchfield National Park, Mary River, Twin Falls, Jimjim Falls, Kakadu National Park. Lite rolig är jag som hellre spenderar min semester i öknen och några av världens mest otillgängliga områden, när jag skulle kunnat åka till Whitsundays och segla eller ligga på stranden :) Kameran ska följa med, och jag tänker inte glömma minneskortet.

Nu ska jag plugga en stund. Var och fick vaccination imorse, blev lite dålig, så jag har sovit hela eftermiddagen. Hinner nog inte till stranden imorgon. Men vi ska nog åka dit på min födelsedag. Fylla år i oktober och kunna bada i havet och äta färska jordgubbar :) inte varje dag det.

TENTAPLUGG PÅ BEACHEN

Vilken härlig dag på stranden det blev, mitt skrivbord flyttade dit idag. Jag var tvungen att åka till skolan imorse och träffa handledaren, men det gick bra och jag fick näst högsta betyg på C-uppsatsen så långt. Sen bar det av till Cottesloe Beach, som ligger mellan Fremantle och Perth. Naturligtvis hade jag glömt att sätta i minneskortet i kameran, som tur var hade Charlotte med sin. Det gick förvånansvärt bra att plugga på stranden, jag somnade inte som jag trodde jag skulle göra utan hann gå igenom en hel del anteckningar. Ikväll ska jag plugga vidare, så kanske jag hinner till stranden på fre också om jag har tur, ska bli varmt då också.

Cottesloe Beach

Ganska skönt att vara student ibland

Matpaus, pommes och ketchup

VANLIG DAG

Idag har det varit en helt vanlig dag och inget speciellt har hänt, jag har mest pluggat. I eftermiddags var jag och Charlotte och tränade fitball. Det går ut på att man gör en massa övnngar på en stor boll. Och ja, det ser jätteroligt ut när alla ligger och ska göra armhävningar med benen på bollen. Jag skrattade så att jag trillade av min rosa jätteboll, men det ska ju vara kul att träna. Det tyckte nog skolans rugbylag också som tränade bakom oss.

Imorgon ska jag träffa handledaren för C-uppsatsen på morgonen. Sen kommer mitt skrivbord att flytta till stranden, inte bokstavligen, men böcker och anteckningar får följa med. Det ska bli 26 grader och sol imorgon så jag och Charlotte åker till stranden för att plugga. Jag ska ta med mig kameran så ni får se Cottesloe Beach på bloggen.

Kram till er alla där hemma, och tack än en gång för bidrag till läkare utan gränser via bloggen.

STULEN LISTA

Jag har märkt att många som bloggar har små listor med lite all möjlig info. Så efter att ha hittat en kul lista hos Prinsessans Dagbok, en av bloggarna som jag gillar att läsa, bestämde jag mig för att skriva en egen. Så håll i hatten.

FÖRSTA
Riktiga jobb:
 Sommarjobbade i kassan på Willys. Annars var det Försvarsmakten.
Egenköpta CD: Roxette
Piercing/tatuering: 1 tatuering mellan skulderbladen (det visste ni inte va?)

SENASTE

Biltur: När K skjutsade mig till stationen från skolan.
Kyss: Snart 3 månader sen.
Låne-bok: En kirurgibok från bibblan.
Film sedd: Pirates of Caribbean 2 igår kväll.
Dryck förtärd: En kopp pulverkaffe.
Mat äten: Lunch, wok och nudlar.
Telefonsamtal: Mamma ringde igår.
Skiva spelad: Tracy Chapman.
Irritation: På grannar som spelar hög musik när jag pluggar.

JAG
Vill: Leva lycklig i alla mina dagar! Vara sann mot mig själv och aldrig ge upp.
Har: Ett ganska spännande liv.
Önskar: Rättvisa. Att fler människor vågade engagera sig.
Hatar: Likgiltighet
Är rädd för: Varulvar
Hör: Mina flatmates som tittar på tv
Undrar: Hur jag ska klara tentan om jag fortsätter skriva sådana här listor när jag borde plugga.
Ångrar: Vet inte.
Älskar: Min familj!
Sjunger: När jag kör bil.
Gråter: Ibland, mest när jag är arg.

JA ELLER NEJ
Jag har en dagbok: nej, men en blogg
Jag gillar att laga mat: nej
Jag har en hemlighet jag inte delat med någon: nej.

FAVORIT
Nummer: 3
Färg: Blå
Dag: Lördag
Månad: Oktober, jag gillar hösten.
Drycker: Capuccino, vatten.

FÖREDRAR
Gos eller hångel:
Hångel
Te eller kaffe: Kaffe
Mörkt eller ljust öl: Gillar inte öl.
Rött eller vitt vin: Tidigare var det rött, men nu är det vitt som gäller.

INOM DET SENASTE DYGNET HAR JAG
Saknat någon? Ja.
Kramat någon? Nej.

GÅRDAGEN

Alla är tillbaka efter lovet så internet är långsamt som vanligt igen. Gårdagen ägnades mest åt studier. På eftermiddagen hade vi tid för en promenad, skönt att komma ut och röra på sig när man sitter inne framför datorn hela tiden. Jag tog med mig kameran och tog lite foton på de svarta svanarna som håller till i en sjö inte så långt från universitetet.

Kvällen blev en riktig hemmakväll framför tvn. Popcorn, Timtam och te. Australiensiska idol hade ABBA kväll och alla artister sjöng gamla ABBA låtar. Vi kan dra slutsatsen att det vi svenskar är kända för här är ABBA, IKEA och Björn Borg.

TACK

www.lakareutangranser.se

Ett stort tack till er som skänkt pengar till läkare utan gränser genom min blogg. Idag är sista dagen för kampanjen.

Jag har varit uppe tidigt och tentapluggar för fullt. Ska ta en paus om någon timme och gå ut och ta en promenad med Charlotte. Vi hörs senare, jag skriver ett inlägg till sen om internet funkar som det ska.

KANELBULLENS DAG

Idag är det kanelbullens dag, vad skulle jag inte göra för en fin rund kanelbulle med socker på? Vill ha! Kanelbulle och riktigt kaffe, det står högt på min lista när jag kommer hem.

Jag ska försöka ta lite bilder idag som jag kan lägga upp på bloggen. Känns så tråkigt att blogga när jag inte har några fina bilder att lägga upp. Vad vill ni se bilder på, Perth, skolan, boendet, mig? Jag förökte ta bilder på Mitchel innan, men han ville inte riktigt samarbeta.

Har kommit fram till att jag gärna vill ha ett kamerastativ med tre ben och en bok om photoshop i julklapp, och sen skulle jag gärna vilja ha ett jobb också. Ska maila Ullevål sjukhus i Oslo i veckan och höra vad de ställer för krav. Finns dåligt med lediga (roliga) sjuksköterskejobb i Linköping och det är uselt betalt, undrar om det inte är enda stället i Sverige med överskott på nyblivna sjuksköterskor. Så jag veckopendlar nog hellre till Oslo än till Stockholm eller Skåne, om jag inte hittar det perfekta jobbet i Linköping.

Ha en bra dag allihopa, ät en kanelbulle för mig också.

FRAMGÅNGSRECEPT

Detta kan få vem som helst på bra humör efter en lång dag. Kortet är från Newman, gruvstaden där det regnade in i vårt tält.

En kompis
Cookies and cream glass

Dubbelavsnitt av Ghost Whisperer på TV

BRA MUSIK

Lyssnar på Tracy Chapman, älskar verkligen hennes musik. Skönt att vara ner lite efter att ha pluggat hela dagen. Man har så fullt upp hela dagen, så det känns så konstigt på kvällen. Vart  tog hela dagen vägen? Jag har knappt varit utanför dörren. Men det blir det ändring på imorgon, då ska vi åka ner till Freo och gå ut, ska bli så kul.

Hoppas på att Charlotte kommer förbi om en stund, så att vi kan gå en kvällspromenad och kanske avsluta med en kopp te och en bit choklad.

(Nemi av Lise)

LITE ENSAM

Ikväll är en sådan kväll när man bara känner sig ensam. Funderar på vad jag vill göra efter examen, var jag vill jobba någonstans. Har lite hemlängtan, men egentligen är jag mest trött på att plugga. Lite trött på att ha folk runt omkring mig hela tiden, vi är fem stycken som delar på ganska liten lägenhet och lägg sen till pojkvänner mm som kommer och går här, suck.  Längtar hem till min egen säng och mitt eget kylskåp. Nä, nu ska jag krypa i säng. Hoppas jag vaknar på rätt sida imorgon.

Söt hund, som jag gärna hade tagit med till lägenheten

TENTAPLUGG

Idag lämnade jag in min sista uppgift här nere, (om man inte räknar med C-uppsatsen). Det firades med en kopp te och TimTam när jag kommit hem från Mandurah. Sen hade jag tänkt vara lite duktig och plugga till tentan, har släpat hem en riktig tegelsten till bok. Men jag somnade och vaknade nyss, ha ha. Så gick det med den duktiga eftermiddagen, men jag var verkligen trött. Har varit så mycket sista veckan, men nu är det skönt att bara få koncentrera sig på tentan.

Ikväll ska jag nog baka pizza, enkelt gott och billigt. Mina flatmates blir alltid lika imponerade av att vi svenskar gör saker från början. Här finns det annars färdigmix för det mesta, och de lagar inte mat utan värmer mat snarare.
Ha en bra dag allihopa. Nu ska tröttmössan försöka plugga.

Nerlagd telegrafstation långt utanför civilisationen